5 böcker jag läste hösten 2016

Jag ligger ohjälpligt efter med recensionerna. Egentligen vill jag recensera alla böcker jag läser men det är omöjligt. Nu har jag i alla fall lyckats få ihop 5 recensioner.

Jag är Nellie – Nellie Berntsson
Det här är 16-åriga Nellie Berntssons andra bok, och den här gången är det en självbiografi hon har skrivit. Nellie berättar om sitt liv, om hur hon som 9-åring började blogga, något år senare kom med i tv-programmet Ponnyakuten, om att spela in youtube-serien Jag är Nellie, om hästarna och ridningen och alla tävlingar och om skolan och mobbningen.

Det här gillade jag med boken: Det var väldigt intressant att få läsa mer om Nellies privatliv och om alla de motgångar hon har stött på. Något som jag tror att många personer i yngre tonåren kan känna igen sig i.

Det här gillade jag inte med boken: Att den är så o t r o l i g t hetero- och cisnormativt skriven. Alltså det är inte bara den där normen som finns i samhället utan den är väldigt förstärkt. Huh. Jag gillade inte att läsa om hennes hästar, träning och tävlingar. Om hur hon provrider olika hästar, säljer och köper hästar som om de vore prylar. En tredje sak som jag inte gillade med boken: att det är mycket upprepningar i texten. Som till exempel när hon skriver om att hon är emot mobbning: Mobbning är inte okej. Det är inte okej oavsett omständigheterna, osv…

Betyg: 4 bokstaplar av 10 möjliga.

Jan Svensson – Johanna Lindbäck
Jan är 11 år och har precis flyttat från Stockholm till Luleå med sin storasyster Klara, pappa och pappas sambo Niklas. Jan är såklart nervös inför att börja i en ny skola men han ser ändå fram emot det. Klara däremot är sur över att ha tvingats flytta. Hon hade mycket hellre velat stanna hos mamma i Stockholm.

Jan kommer ganska snabbt in i klassen och får vänner, även om det såklart är svårt i början. Men det finns en person som han gärna vill bli kompis med men som är väldigt svår att förstå. Nikki. Ibland när de umgås är Nikki glad och pratsam och de har roligt ihop, och ibland är Nikki bara tyst, sur och omöjlig att vara med.

Min favoritkaraktär i den här boken är helt klart klassläraren Martin. Han är en sådan fantastisk lärare som ser alla elever, och som stoppar mobbning medan det fortfarande är på ret-nivå. Snäll och bestämd. Ett exempel på att han är en bra lärare är när någon i klassen påpekar att Jans pappa är ihop med en kille, med ett tonläge som antyder att det är något konstigt. Då är Martin snabb med att få igång ett samtal om homosexualitet, och flera stycken i klassen berättar om släktingar, vänner och bekanta som också är homosexuella. Så fint exempel.

Men jag har ett frågetecken. Familjen flyttade till Luleå för att Niklas fått ett nytt jobb där, men hur kom det sig att barnen skulle följa med och inte bo kvar i Stockholm med sin mamma? Klara som absolut inte ville flytta? Det hade jag gärna velat veta.

Betyg: 9 bokstaplar av 10 möjliga.

Rävungen – Torey Hayden
Torey Hayden är speciallärare och jobbar med barn med olika svårigheter. Nu har hon en klass med nio elever, någon med schizofreni, ett blint barn och några till. Sheila är sex år när hon kommer till Toreys klass. Innan dess hade Sheila bundit fast en treårig pojke vid ett träd och tänt eld på honom. I väntan på att få komma till en barnpsykiatrisk avdelning kommer hon alltså till Toreys klass, mot Toreys vilja då Torey egentligen inte får ha fler än åtta barn i sin klass, och med tanke på vad Sheila har gjort är det mycket riskabelt att placera henne i en klass tillsammans med andra barn med svårigheter. Första dagen blir kaotisk, men Torey lyckas så småningom vinna Sheilas förtroende.

Jag tycker mycket om den här boken. Den bästa och mest gripande scenen var när Sheila efter en otäck händelse måste till sjukhus. Jag ska inte spoila, men det är något av det värsta jag har läst.

Betyg: 7 bokstaplar av 10 möjliga.

Vi är en
Grace och Tippy är siamesiska tvillingar. De har under hela sitt liv haft hemundervisning, men när tvillingarna är sexton år drabbas familjen av ekonomiska svårigheter och föräldrarna har inte längre råd att bekosta tvillingarnas hemskolning. Följaktligen måste de börja i skolan. De skaffar sig kompisar, upplever den första kärleken och allt sånt där som de flesta tonåringar upplever. Men att de är sammanväxta gör allting mycket mer komplicerat. Och när familjens ekonomiska problem blir värre och värre tvingas tvillingarna fatta ett svårt beslut.

Jag älskar den här boken! Den har en given plats på min 10-i-topp lista över de böcker jag läste 2016.

Betyg: 10 bokstaplar av 10 möjliga.

The Child Bride – Cathy Glass
Zeena är en fjortonårig asiatisk flicka som själv ber om att få flytta till en fosterfamilj.Hon är livrädd – men för vad? Man anar att det handlar om hederskultur. Det tar tid för Cathy att bygga upp ett förtroende mellan sig och Zeena. Zeena berättar till en början inte så mycket detaljerat, men hon berättar att hon har fört skam över familjen och därför straffas. Men vad är det hon har gjort egentligen?

Zeena är den mest ordentliga och skötsamma av alla fosterbarn som Cathy har haft, hon gillar skolan och pluggar flitigt. Hon saknar sina småsyskon jättemycket, men föräldrarna tillåter inte att hon träffar dem. Lite i taget får man reda på Zeenas historia och den visar sig vara mycket hemskare än vad Cathy kunnat ana.

Precis som alla andra böcker av Cathy Glass är den är fängslande och svår att lägga ifrån sig.

Betyg: 9 bokstaplar av 10 möjliga.

 

 

Kommentera

