The Selected Letters of Laura Ingalls Wilder

The Selected Letters of Laura Ingalls Wilder – Laura Ingalls Wilder, William Anderson

Det här är en tjock bok med samlade brev som Laura Ingalls Wilder har skrivit genom åren. Under 62 år närmare bestämt. Det är brev till dottern Rose vilka är dels privata och berättar om Lauras och Almanzos vardagsliv på Rocky Ridge Farm i Mansfield och dels brev som handlar om arbetet med Lilla huset-böckerna. Rose hjälpte ju sin mamma med att skriva böckerna.

Det är brev till bokförläggaren i vilka Laura funderar på och frågar om hur böckerna ska skrivas. Vad ska hända när, och vilka släktingar och andra personer ska vara med i vilka böcker? Jag visste sedan tidigare att det är mycket fiktion i Lilla huset-böckerna och att det är en hel del detaljer om tidpunktar, platser och personer som inte stämmer överens med verkligheten, men inte att det var så mycket som skiljer sig från verkligheten. Men som Laura själv skriver i ett brev till ett av alla sina fans så var hon tvungen att göra vissa ändringar för att läsaren inte skulle tappa intresset utan orka och vilja läsa alla böcker i serien.

Det är också svar på brev från som läst och gillar hennes böcker, och Laura svarade på vartenda ett tills hon i hög ålder inte längre orkade. För som hon själv sa I can’t bare to make a child disappointed. Jag är verkligen imponerade över att hon svara på a l l a brev.

Även om jag var helt säker på att jag skulle tycka mycket om den här boken så trodde jag inte att jag skulle orka läsa hela boken utan att läsa något annat emellan. Men det gjorde jag! Den var så himla, himla bra och intresssant och jag fick verkligen mersmak! Så nu har jag återigen börjat läsa om hela serien. Jag ska också snart läsa klart serien The Rose Years, jag har tre böcker kvar i den serien, och sen finns det massvis med andra titlar som jag inte heller har läst.

Betyg: 10 bokstaplar av 10 möjliga

liw

Kommentera

