I mitt namn – en bok om att vara trans

I mitt namn – en bok om att vara trans – Moa-Lina Olbers Croall

Det här är en bok om att vara trans. Croall låter unga personer själva berätta om sina upplevelser och erfarenheter om att vara trans, att komma ut, att hantera oförståelse och att inte bli respekterad för den en är.

Boken är väldigt pedagogiskt upplagd, den är hyfsat lättläst och reportagen varvas med faktarutor och en ordlista som förklarar en mängd ord och begrepp som jag inte hade så bra koll på innan. Mycket, mycket lärorik.Det här är kanske årets viktigaste bok? Helt klart en av de viktigaste i alla fall! Den bör finnas i många exemplar på a l l a skolor.

Betyg: 7,5 bokstaplar av 10 möjliga.

Och på tal om HBTQ och Moa-Lina Croall så vill jag passa på att nämna och tipsa om Sen tar vi Berlin som jag läste i 15-årsåldern. Det är den första, och hittills enda bok, som jag läst där homosexualitet är precis lika vanligt och normativt heterosexualitet. Det var så skönt att läsa en sådan bok. Att låtsas att det inte finns någon heteronorm.

Kommentera

