Bokmässan 2016

Shit vilken höjdarlånghelg jag har haft på bokmässan i Göteborg! Det har verkligen varit jätteroligt, och efter fyra långa, intensiva dagar på mässan är jag helt slut och i behov av en veckas semester typ. Men jag får lov att klara mig med två dagars semester.

Det första seminariet jag lyssnade på var Orden vi ärvde med Annika Lindgren och Nils Nyman (barnbarn till Astrid Lindgren) samt Sophia Jansson och Roleff Kråkström (brorsdotter och brorsdotterns man till Tove Jansson) vilket handlade om arbetet med att förvalta Lindgrens respektive Janssons verk. Det var det absolut bästa seminariet. Och så en bonus: alla som lyssnade på det seminariet fick två muminböcker, en muminmugg och en mumintygpåse! Jag blev dessutom helt starstrucked när jag såg Astrid Lindgrens barnbarn!

Det andra: Be who you are – HBTQ i barnlitteraturen med Sara Lövestam och Alex Gino (som har skrivit George). Jag tyckte mycket om att lyssna på Alex Gino men Sara Lövestam var tyvärr en besvikelse. Seminariet hölls på engelska och Sara Lövestam var inte så bra på att prata engelska, och verkade dessutom inte särskilt förberedd på det hon pratade om då hon saknade vissa ord i sin engelska vokabulär. Kanske berodde det på nervositet, men det framstod i alla fall något oprofessionellt. En annan sak som jag också tycker var väldigt oprofessionellt var att moderatorn för samtalet, Ulrika Westerlund, inte visste titeln på pjäsen som har en central roll i Alex Ginos bok, den som på engelska heter Charlotte’s Web och Min vän Charlotte på svenska, den trodde Ulrika Westerlund hette Willbur. Personen som satt jämte mig mumlade att nej, den heter ju Min vän Charlotte. Alex sa att hen fått många frågor om det blir en fortsättning på George  och om den i så fall ska heta Melissa. Det blir ingen fortsättning vilket Alex motiverade med att nästa kapitel i Melissas liv kommer handla om utredning, psykologbesök och könskorrigering osv, och det är privat och det vill Alex skydda Melissa från. Jag tycker att det är ett märkligt resonemang. Klart att det är privat, men Melissa är en fiktiv person, och jag som vet ytterst lite om den könskorrigerande vårdens steg skulle gärna vilja läsa om det.

Jag lyssnade på när Måns Gharton och Johan Unenge pratade om sin nya bok Eva &  Adam: Huvudet fullt med dig” som jag köpte och fick signerad. Jag tror att det är samma story som i den absolut första boken om Eva & Adam och att skillnaden är att den här utspelas nu, år 2016. Det har ju hänt rätt mycket i sättet en umgås med andra på, hur en träffar nya vänner osv. Det ska bli intressant att läsa och jämföra med originalet.

På lördagen lyssnade jag först på Elsie Johansson och sedan Clara Henry. Båda var helt, helt fantastiska. Med två helt olika målgrupper. Jag tycker att det är så intressant, jag tittar mig alltid omkring i salen för att skanna av hur könsfördelningen och åldersgrupperna ser ut. Jag gillar att jag gillar så många olika författare och böcker.

På söndagen lyssnade jag bland andra på Susanna Karlsson från Språkrådet. Hon gick igenom de vanligaste frågorna och de vanligaste felen. Jättekul och spännande för en språkpolis som mig.

Sen var det ett seminarium där Flora Wiström och Nellie Berntsson samtalade om skrivande och om att bokdebutea. Jag hade aldrig hört talas om Flora innan men blev mycket sugen på hennes debutroman Stanna.

Och så gick jag till Vilhelm Moberg-sällskapets monter och inväntade reaktioner. Jag har ämligen ett Moberg-citat tatuerat på armen (Nu är det din stund på jorden). Det dröjde inte många sekunder förrän en av de tre äldre personerna som stod där såg tatuteringen och blev helt till sig och ville ta ett foto. Det var lite attityden ”så det finns hopp om dagens ungdom trots allt” över det hela. Äldre människor blir alltid så glada och uppspelta när de ser unga människor läsa gamla klassiker. Jag får ofta kommentarer när jag läser klassiker i till exempel kollektivtrafiken. Och en rolig sak till! När hon läste mitt namn på mitt seminariekort som hängde om halsen på mig frågade hon om jag möjligen var släkt med A.P. Rosell. (Jag heter Rosell i efternamn och Moberg har skrivit en roman där huvudkaraktären heter just A.P. Rosell).

Jag köpte 11 böcker och fick 3:
Det lilla huset på prärien – Laura Ingalls Wilder
Vid silversjöns strand – Laura Ingalls Wilder
Eva & Adam – Med huvudet fullt av dig (och mig)  – Måns Gahrton och Johan Unenge
Ibland finns det inga enkla svar – Conny Allaskog och Anna Åkesson
Den riktiga jultomten och andra julberättelser – Vilhelm Moberg
Det är Lotta förstås! – Merri Vik
Platt fall, Lotta! – Merri Vik
Full rulle, Lotta! – Merri Vik
Pappan och havet – Tove Jansson
Den farliga resan – Tove Jansson
Ja jag har mens, hurså? – Clara Henry (ny upplaga med 18 bonussidor!)

och så tre till som jag inte kan nämna här eftersom det är julklappar som jag ska ge bort.

Och, min mobil är helt knäpp så jag kan inte fota med den alls! Trist :/ Jag hade gärna velat ta några bilder på mässan och lägga upp här men det kunde jag alltså inte.

Uppdatering: Jag fick av Sara Lövestam själv nyss reda på att den första översättningen av Charlottes Web faktiskt hette Fantastiska Wilbur.

2 thoughts on “Bokmässan 2016

  1. Hej! Det var ju tråkigt att du tyckte att min engelska var dålig (och att jag var oprofessionell som inte kom på vad femböckerna hette på engelska), men det är inte därför jag skriver förstås, utan för att försvara den superkompetenta Ulrika Westerlund. Charlotte’s web hette i översättningen från 1973 Fantastiska Wilbur. Sedan kom den ut i en nyöversättning 2006, då med namnet Min vän Charlotte. Så helt ur luften var denne Wilbur inte tagen. Hoppas att du i framtiden återfår förtroendet för både mig och Ulrika!
    Vänliga hälsningar
    Sara Lövestam

    Gilla

Kommentera

