Sara Crewe <3 <3 <3

Sara Crewe är en av mina absoluta favoritkaraktärer.Hon är huvudperson i Frances Hodgson Burnetts A Little Princess. Jag har läst den boken jättemånga gånger sedan jag läste den första gången som 10-åring.

Saras mamma dog när när Sara föddes. Sara har en mycket nära relation till sin pappa. De bor i Indien, men när Sara är sju år flyttar hon till en internatskola i England. Saras pappa är väldigt rik, och bara det bästa är gott nog åt hans dotter. Sara får en ny docka som hon väljer att kalla Emily, och Emily får en hel garderob uppsydd av en skräddare.

När Sara har sitt 11-årskalas kommer det förskräckliga beskedet: hennes pappa är död, och han har inga pengar kvar. Sara måste börja försörja sig själv, och det är under usla arbetsförhållanden som hon jobbar för miss Minchin.

Sara är en otroligt intelligent och fantasifull person. Hon tror att dockor kan röra på sig och prata, men att de väljer att göra det när de är ensamma, för skulle människorna se det skulle de tvinga dockorna att arbeta. Sara är också godhjärtad och tacksam. Hon är ju bortskämd av sin rika pappa som hon har en nära och kärleksfull relation med. Hon får massvis med saker, hela tiden. Hon har lätt för sig i skolan. Ändå är hon så snäll. Många barn i hennes sits skulle bli otrevliga och snobbiga och inte förstå hur andra har det. Men inte Sara. Som hon själv säger sin vän som har svårt för sig i skolan: Det är bara en lycklig slump att jag gillar att läsa och lära mig nya saker. Hon säger också att Jag kanske inte alls är någon snäll flicka, det är bara det att jag inte har behövt gå igenom några svårigheter. Om jag råkar ut för en massa svåra saker kanske det visar sig att jag inte alls är någon snäll flicka. Men det är hon! Sara klarar av sin svåra tillvaro tack vare sin fantasi. Att låtsas saker hjälper henne genom trötta och hungriga dagar.

När jag stöter på en motgång i livet tänker jag alltid på Sara Crewe. Vad skulle hon ha gjort? Hur skulle hon ha tänkt för att klara av motgången? Vad ska jag fantisera om? Och det hjälper mig faktiskt! Är det någon som känner igen sig i det här? Finns det någon bok eller fiktiv karaktär som hjälper er? Jag har flera karaktärer som hjälper mig, de kommer så småningom att få egna inlägg här.

Kommentera

