Två glada luffare

Jag såg nyligen Luffaren och Rasmus från 1955. Det är den (relativt okända) första filmatiseringen av Rasmus på luffen. Den var rätt så bra, men jag tänkte inte skriva så mycket om just det, för jag blev väldigt nyfiken på uppkomsten av den här filmen och klickade mig runt lite,och fick reda på det här, bland annat:

Astrid Lindgren skrev 1955 filmmanuset till Luffaren och Rasmus, men sändes under hösten först som radioteater. Filmen hade premiär den 3 december 1955, och först året därpå kom den ut i bokform. (Jag har alltid trott att Vi på Saltkråkan är det enda av Lindgrens verk som INTE kom ut som bok först!). Filmen gick först under arbetsnamnet Paradisets luffare, vilket ändrades till Två glada luffare vilket sedan ändrades till Rasmus på luffen, vilket sedan ändrades till det slutgiltiga Luffaren och Rasmus. Detta för att Åke Grönberg som spelade Paradis-Oskar krävde att få stå först i titeln. Jag tycker bäst om titeln Två glada luffare.

1956 skrev Lindgren ännu ett filmmanus, Rasmus, Pontus och Toker. Det omarbetades till ett radioteatermanus som sändes ett litet tag innan filmen hade premiär. Boken kom först 1957.

Eskil Dalenius spelade de tre Rasmus-arna i såväl radioteatrarna som filmerna, även i Mästerdetektiven och Rasmus (andra filmatiseringen av Kalle Bl0mkvist av totalt 3).

Källa: nordicwomaninfilm och wikipedia

Kommentera

