Tv-seriestatus

Jag kollar på Little House On the Prairie mest hela tiden. Så snart jag har sett klart sista säsongen börjar jag om. Nu är jag i början av säsong 3. Så himla, himla bra. Men det är två saker som förbryllar mig. Hur får alla plats i kyrkan/skolan? Kyrkan och skolan är i samma lokal, och på vardagarna är salen fullproppad med elever och på söndagarna går nästan alla i kyrkan. Hur sjutton får dom plats??? Den andra saken är tidsperspektiven. I ett dubbelavsnitt i säsong 1 hinner Caroline både upptäcka att hon är gravid och föda ungen, som blir sjuk och endast lever i några månader. I sista avsnittet av säsong 8 upptäcker Laura att hon är gravid, och hon berättar nyheten för sin familj. Sedan är hon gravid i ungefär halva säsong 9. Himla märkliga tidsperspektiv alltså.

Jag håller på att kolla på Downton Abbey för andra gången. Är på säsong 5 nu. Saknar Sybil jättemycket! Varför skrevs hon ut ur serien? Jag vet varför Matthew skrevs ut, men Sybil? Jag gillar alla dessa nya moderniteter som testas av invånarna på Downton Abbey, hur vissa (mest de äldre) är skeptiska och hur vissa (mest de yngre) gärna testar dessa. Det är elvisp, brödrost, symaskin, locktång med mera.

Den japanska Ronja Rövardotter sänds på lördagskvällar nu och den kollar jag på varje vecka. Jag gillar den! Men det är en sak som jag INTE gillar med den och det är Lovis frisyr. Hon har rött hår i två flätor. Ser ut som Pippi, särskilt när en ser henne bakifrån. Varför?

Kollar även på The Secret Life of the American Teenager. En rätt så bra serie, trots alla moralkakor den innehåller.

Jag lyssnade på boken Vi på Saltkråkan för ett tag sen och blev då sugen på att se om tv-serien och filmerna. Tv-serien finns på Öppet arkiv (älskar verkligen Öppet arkiv – en sådan guldgruva!). Det är två repliker i Saltkråkan som jag tycker är väldigt roliga.

På båten:
Pelle: Min farmor har en papegoja. Hon kan säga far ända in i baljan.
Stina: Vad är det för märkvärdigt med det, det kan väl min farmor också.

En annan scen: Pelle har varit ute och sprungit och hoppat omkring vid dikena och har ramlat pladask i ett lerigt dike. Väl hemma suckar Malin åt honom och säger:
– Och med bästa finbyxorna på!
– Ja inte tror du jag hann ta av mig dem va!

Vänner kollar jag också på, sådär 15 år efter alla andra upptäckte jag den serien… Jag gillar komediserier. Finaste familjen har jag kollat på nyligen, den påminner lite om Solsidan.

Kommentera

