Skadad

Skadad – den sanna berättelsen om ett bortglömt barn – Cathy Glass

Cathy Glass har haft många fosterbarn genom åren. Nu tar hon sig an ett mycket svårhanterligt barn, åttaåriga Jodie som har avverkat inte mindre än fem fosterfamiljer på fyra månader. Jodie har många problem och svårigheter; hon skriker, slåss och skadar både sig själv och andra. Cathy lyckas så småningom bygga upp ett förtroende mellan sig och Jodie. Jodie börjar så smått berätta om de vidriga sexuella övergrepp som hon har blivit utsatt för.

Cathy är envis och ger inte upp. Vid ett tillfälle har hon dock nästan bestämt sig för att inte behålla Jodie, i omtanke av sina egna tre barn som får stå ut med alltför mycket skit från Jodie. Men barnen beslutar sig för att stötta sin mamma i att vilja hjälpa Jodie.

Jag fastnade helt i den här berättelsen och blev verkligen berörd. Egentligen gillar jag inte den här typen av böcker, då de oftast är självbiografiska och skrivna av en person som inte är särskilt duktig på att skriva utan bara vill ha ut sin story. Men den här boken är skriven ur en fosterförälders perspektiv och dessutom av en person som är riktigt bra på att skriva.

Jag ska inte spoila något nu utan bara berätta vad jag tycker om slutet. Så sorgligt! Och samtidigt så fint, äntligen en bra plats till Jodie. Jag grät när jag läste de sista kapitlen.

Betyg: 8,5 bokstaplar av 10 möjliga

Kommentera

