Hitler låtsades vara vegetarian

Jag var Hitlers chaufför berättar Erich Kempka om hur det var att jobba för Hitler. Han var Hitlers chaufför mellan åren 1936-1945. Hitler var, enligt hans anställda, en schysst person och arbetsgivare. Han var förtroendeingivande och bemötte alltid sina anställda med stor respekt. Kempka berättar att Hitler låtsades vara vegetarian, han pratade väl om den vegetariska råkost han åt som fick honom att må väl. Men i smyg åt han gärna stora köttbitar.

Jag är väldigt fascinerad av den här berättelsen. Jag har aldrig läst en bok om andra världskriget från den sidan, bara om de som på olika sätt varit utsatta. Förutom The Boy In the Striped Pyjamas då, men den handlar om ett barn som ingenting förstår. Det är intressant att läsa om Hitler som en sympatisk och förtroendeingivande person. Men det är klart att han måste ha varit, eller lyckats ha framställt sig själv, som en sådan person eftersom han ju ändå var en folkvald politiker.

En sak som jag inte gillar med boken är att den är lite rörig ibland. Den hoppar en del i tiden och det är svårt att hänga med, vad hände när? Ibland blev jag lite förvirrad.

Betyg: 6,5 bokstaplar av 10 möjliga

Kommentera

