Roller och ridåer

Roller och ridåer – Solveig Olsson-Hultgren
Bok nummer 7 i serien om systrarna Andersson, deras barn och barnbarn.

Judith är 16 år när hon söker upp sin biologiska mor Elin efter sina adopterade föräldrar bortgång. Judith drömmer om en skådespelarkarriär och vill att Elin ska bekosta hennes utbildning. Riktigt så blir det inte. Judith tillbringar sommaren hos Elin, och mor och dotter lär så sakteliga känna varandra. Det är mycket känslostormar, både Judith och Elin konfronteras med varandra och sitt förflutna. Judiths stora fråga är naturligtvis varför valde Elin bort henne? Sent omsider får hon svar på sina frågor, eller till viss del i alla fall.

Det är en sak som jag stör mig väldigt, väldigt mycket på i den här boken. Vid ett tillfälle i boken berättar Elin att hennes väninna, som bor i Stockholm, är författare och heter Astrid Lindgren, brukar säga att det finns vissa saker man måste göra, för annars är man ingen människa utan bara en liten lort. Efter Elins rekommendation läser Judith Pippi Långstrump och även om Judith är skeptisk till boken i början ändrar hon sig snart och tycker att den lite smårolig. Okej, nu kommer jag till det jag stör mig så mycket på: Vid ett tillfälle i boken dyker det upp två klantiga poliser och Judith drar då genast paralleller till poliserna i Pippi. De påminner mycket om Kling och Klang, tänker Judith. Men nu är det ju så att poliserna i Pippiboken inte har några namn, Kling och Klang fick sina namn först i tv-serien 1969. Det är väl ändå ett rätt stort fel, och jag förstår inte hur det felet inte kunde upptäckas av ett barn- och ungdomsbokförlag som Opal???

Förutom tabben med dessa klantiga poliser tycker jag mycket, mycket om boken. Det är en riktig bladvändare, jag har läst boken många gånger och jag att jag kommer att läsa den många, många gånger till. ❤

Betyg: 11 bokstaplar av 10 möjliga.

Andra böcker i serien:
1. Siden, sammet, trasa, lump
2. Arbetets döttrar
3. Drömmar av glas
4. Nya tider
5. Det fjärde rummet
6. Skärvor av kristall
7. Roller och ridåer
8. Spränga gränser
9. Revolternas år
10. Fyra systrar

Kommentera

