Julkalendrar

Jag älskar SVT:s julkalendrar. Tänkte skriva lite kort om vilka julkalendrar jag sett de senaste månaderna. Först ut, min största favorit:

Tomtemaskinen -1993
Pettson råkar lova Findus att tomten ska komma på julafton. Hur ska han lösa det? Han kan ju inte gärna be en granne komma och vara tomte för en katts skull. Pettson får helt enkelt uppfinna en tomtemaskin. Pettson och Findus sysslar med vanliga julgrejer, de julstädar, bakar pepparkakor, hugger en julgran och allt annat som hör julen till. Den julkalendern är så himla rolig. Jag älskar Ika Nord som spelar Findus. Hon är bäst.

En decemberdröm – 2005
Jag var 13 år när denna gick, och jag kollade bara på några avsnitt för jag tyckte inte alls om den. Nu kollade jag på alla avsnitt men jag gillar den fortfarande inte. Den är så himla konstig, jag förstår inte riktigt hur den där undre världen är uppbyggd.

Mysteriet på Greveholm – 1996
Den här har jag sett måååånga gånger. Och jag tycker fortfarande lika mycket om den! Jag trodde att jag inte skulle uppskatta den så mycket nu som förr då jag har sett den så himla många gånger och den dessutom är en barndomsfavorit, men det gjorde jag verkligen! Fortfarande lika bra. Och avsnittet när de lockar ner greven och julmusten inte välter över honom och han… ja, ska jag inte säga mer än så, men det avsnittet tycker jag fortfarande är jätteotäckt. Den här kalendern finns på Öppet arkiv, men där är inte lucköppningen med Lasse och Morgan med, vilket den är på dvdn.

Sunes jul – 1991
Definitivt topp 5 i bland mina favoriter. Så sjukt rolig. Mitt favoritavsnitt är julbaket. Jag älskar ordvitsen Karin drar när Rudolf säger ”i år tar jag knäcken”, ”… på oss alla.” Och så slutar det med att de får bygga om halva köket. Och så gillar jag de två avsnitten om julspelet. ”Fröken hade bestämt att barnen ville spela ett julspel”. Precis så är det.

Men det finns ett avsnitt som jag HATAR. Avsnittet när Sune ska köpa en julklapp till Sofie. Han ska köpa en TJEJGREJ och det är fruktansvärt jobbigt och pinsamt. Det avsnittet borde censureras helt och hållet. Jag tror att jag ska skriva till SVT om detta. Det är även en scen i ett av de första avsnitten, när Sune är hos Sofie och de leker med dockor. Sune blir nojig och rädd för att hans killkompisar ska få reda på att han leker med dockor och han ser framför sig hur han står i en rosa klänning med en docka i famnen och killkompisarna skrattar åt honom. Den scenen borde också censureras. Jag återkommer om detta när jag har skrivit  till SVT!

Sunes jul finns på Öppet arkiv, och där är även lucköppningen med författarna med. Jag har aldrig sett den innan så det var kul att se den.

Mysteriet på Greveholm – Grevens återkomst – 2012
Den här är faktiskt mycket bättre än vad jag kom ihåg att den var. Jag vet att jag gillade den jättemycket när den gick, men jag kanske tycker att den är ännu bättre nu? Den är i alla fall väldigt spännande och jag hade svårt att tro att en uppföljare till 1996 års kalender kunde blir så bra. Liksom, hur kunde greven komma tillbaka när han smälte ihop till ett dött pulver?

Tusen år till julafton – 2015
Gillar den här jättemycket! Var lite besviken i början eftersom jag hade velat ha mer fiktion, en påhittad berättelse alltså. Men sen ändrade jag mig och tyckte bra om den. Kanske delvis på grund av alla som klagade på att det var noll julstämning i kalendern. Sånt stör mig! Varför måste en julkalender innehålla snö, tomtar, glitter och granar? Variation förnöjer. Jag hade läst kritiken om ett avsnitt som utspelas på 70-talet, kritiken om att det pratades om SEX. Jag trodde inte att jag skulle tycka att det var något dåligt, jag tycker att det är jätteviktigt att barn får lära sig om sex. Men jag hade i alla fall väntat mig att det skulle vara någonting. Men va fan, det var ju inget alls??? Erik läste en sida ur en bilderbok, ett barn fnissade lite och sen var det inget mer??? Märkligt.

Håkan Bråkan – 2003
Jag såg den här i sin helhet när den gick och tyckte att den var rätt så bra. Nu tycker jag ännu bättre om den. Jag vet inte riktigt varför… jag gillar Håkans små egenheter. Att han tror att en lönnmördare är en som hugger ner lönnar. Att hans favoritmys är att att mumsa på kokt potatis och kolla på Det sjunde inseglet.

Och så här ser min tio i topp-lista ut:

1. Tomtemaskinen
2. Sunes jul
3. Håll huvet kallt
4. Jul i Mumindalen
5. Ronny & Julia
6. Tjuvarnas jul
7. Mysteriet på Greveholm
8. Mysteriet på Greveholm – Grevens återkomst
9. Pelle Svanslös
10. Barna Hedenhös uppfinner julen

Jag jämförde den här listan med den tio i topp-lista jag skrev
i januari 2013 på min gamla blogg och då såg listan ut så här:

1. Tomtemaskinen – 1993
2. Sunes jul – 1991
3. Håll huvet kallt – 1994
4. Tjuvarnas jul – 2011
5. Ronny & Julia – 2000
6. Jul i Mumindalen – 1973
7. Pelle Svanslös – 1997
8. Mysteriet på Greveholm – 1996
9. Mysteriet på Greveholm – Grevens återkomst 2012
10. Kaspar i Nudådalen – 2001

Sen dess har alltså Barna Hedenhs petat bort Kaspar. Tjuvarnas jul, Ronny & Julia och Jul i Mumindalen ligger på ungefär samma plats, jag hade lite svårt att bestämma mig för var dessa skulle placeras.

Härnäst vill jag se om Barna Hedenhös, sen är jag sugen på att kolla på de tre avsnitt av En småstad vid seklets början som finns på Öppet arkiv. Synd att det bara är tre avsnitt bevarade.

Vilken är din favorit?

One thought on “Julkalendrar

Kommentera

