Denna dagen, ett liv

Vad som inte är livets mening vet jag. Att samla pengar och prylar och grejer, att leva kändisliv och fina upp sig på damtidningarnas kändissidor, att vara så rädd för ensamhet och tystnad att man aldrig hinner i lugn och ro tänka efter: Vad gör jag med min korta stund på jorden?

– Astrid Lindgren 1983

Så står det i början av boken, och det är ett citat som tilltalar mig väldigt mycket. Det är en rejäl biografi som Jens Andersen har skrivit. På dessa 430 sidor ryms väldigt mycket, ja nästan en hel livstid. Andersen har helt hoppat över att skriva om Lindgrens barndom, förutom vid några tillfällen i boken där han refererar till något som hände i barndomen. Andersen berättar mycket och utförligt om Lindgrens svåra start i vuxenlivet, hur hon som 18-åring blev gravid, flyttade till Stockholm, levde otroligt fattigt och var tvungen att låta sitt barn bo hos fosterfamilj i Köpenhamn. Allt det där har jag läst om så många gånger, men i den här boken är det många detaljer som jag inte visste om tidigare, och det var intressant att läsa.

Sedan kommer andra världskrigets fasor, då Astrid Lindgren skrev sina berömda krigsdagböcker som jag inte har hunnit läsa en. Politik, pomperipossidebatten, hur Lindgren 1976 valde att inte rösta på Socialdemokraterna vilket hon tidigare alltid gjort. Och så otroligt mycket mer. Nästan som en historiebok över 1900-talet, utifrån Lindgrens perspektiv och livssituation.

Jag tycker mycket om den här biografin. Helt klart läsvärd. Dock var den lite seg emellanåt och jag hade aldrig fixat att läsa den i ett svep. Jag varvade med andra böcker emellan.

Betyg: 7,5 bokstaplar av 10 möjliga

Kommentera

