Christmas With Anne of Green Gables and Other Stories

Christmas With Anne of Green Gables and Other Stories – L.M. Montgomery

En tunn bok (98 sidor) innehållande 12 mysiga och ofta idylliska julberättelser. Den första berättelsen är ett utdrag ur Anne of Green Gables och handlar om när den blyge Matthew ska köpa klänningstyg till Anne i julklapp. Han är så fruktansvärt blyg, och jag tycker så synd om honom när han tar sig till affären men väl där inte vågar berätta om sitt ärende.

Den andra berättelsen är ett utdrag ur Drömslottet och då kommer Marilla, fru Lynde och tvillingarna till Anne och Gilbert för att fira jul i deras nya hem. Ett par vänner till Anne och Gilbert är också med, och de nästan hela kapitlet handlar om deras konversation, vilket jag kan tycka blev lite tråkigt. Jag gillar dialogen, men inte när det bara är den och allt annat runtomkring den inte får någon plats. Den passar i hela boken men inte som en ensam berättelse.

Och där var det slut på bekantskaperna. De övriga tio berättelserna handlar om familjefejder som löses upp i jultider, ett äldre par som överraskar en fattig barnfamilj med julklappar och godis, en pank tonårsflicka som inget hellre vill än att köpa fina julklappar till sina vänner men som lär sig att det finaste man kan ge någon inte behöver kostar ett öre i pengar.

Jag tycker att det här var mycket trevlig jullovsläsning. På julen gillar jag att läsa idylliska berättelser om hur man firade jul förr i tiden. Dessa berättelser blir dock lite tråkiga emellanåt. Jag gillar inte att läsa så korta berättelser, utan jag vill lära känna karaktärerna och följa deras utveckling. Även om berättelserna har sin plot som löses upp på näst sista sidan så hinner det inte hända så himla mycket på 8 sidor.

Betyg: 6,5

Kommentera

