Parfymen

Parfymen – Patrick Suskind

Grenouille föds i Paris på 1700-talet, mitt i den fattigaste slummern. Hans mamma tänkte låta honom självdö, på grund av fattigdomen. Men Grenouille blir omhändertagen och placeras hos en amma. Amman vill dock snabbt bli av med barnet, eftersom han gör henne obehaglig till mods. Detta på grund av att Grenouille inte luktar någonting.

Grenouille tillbringar sin barndom på olika barnhem. Han får anställning som springpojke hos en parfymör och imponerar på parfymörer genom sitt otroliga luktsinne och känsla för att blanda ihop parfymer. Grenouilles stora livsverk blir att skapa den absolut bästa parfymen i hela världen. Att detta innebär att han måste mörda människor för att få fram rätt ingredienser är inget som bekommer honom. Grenouille gör vad som helst för att skapa den perfekta parfymen.

Den här boken är rätt seg tycker jag. En hel del transportsträckor som jag tycker inte var helt nödvändiga. Inte särskilt spännande, trots att själva plotten ger intrycket av att vara spännande. Slutet blev jag lite snopen av, det blev så abrupt efter upplösningen.

Efter att jag läst ut boken såg jag på filmen och jag tror faktiskt att jag tyckte bättre om den. Jag blev mer berörd av den än av boken.

Betyg: 4,5 bokstaplar av 10 möjliga

Kommentera

