Lady Almina

Lady Almina och verklighetens Downton Abbey – Lady Fiona Carnarvon

För nästan ett år sedan kollade på alla säsonger av Downton Abbey i ett svep. Jag brukar inte kolla på tv-serier i ett svep, utan jag brukar ha 3-4 serier på gång samtidigt som jag varvar med. Men Downton Abbey kunde jag bara inte sluta kolla på. Så när jag såg den här boken, som jag då inte visste fanns, blev jag såklart jätteglad. Och den är jättebra och levde verkligen upp till mina skyhöga förväntningar.

Det är inte någon historisk roman, och inte någon biografi heller, utan något mellanting. Jag vet inte riktigt… sättet den är skriven på påminner inte om en roman, utan det är lite mer åt biografihållet tror jag.

Hur som helst så handlar den om Lady Almina som mellan åren 1895-1923 var grevinna på Highclere Castle (stället är delar av tv-serien är inspelad). Författaren berättar om hur livet var på den tiden, både ur överklassens och medelklassens perspektiv. Det är många detaljer som jag fascineras över, till exempel när Lady Almina har weekendbjudningar och det är en sisådär 30 personer som vill ta sig ett bad på kvällen. Tänk att värma och bära upp allt det vattnet!

En stor del av boken utspelas under första världskriget och Lady Almina bygger upp ett sjukhus där hon sätter stort värde på inte bara sjukvård av bästa kvalitet utan också omsorg och omtanke för de krigsskadade och traumatiserade patienterna. Till exempel har patienterna egna rum och Lady Almina var övertygad om att det hade en väldigt stor betydelse för soldaternas tillfrisknande och återhämtning.

Den här boken rekommenderar jag starkt! Särskilt om du gillar Downton Abbey eller bara har ett allmänt intresse för historia.

Kommentera

