Kvinnoalfabetet I, J och K

Lite mer av kvinnoalfabetet då. Nu ligger jag bara bokstäver efter, och det är paus nu i december så snart är jag ifatt!

I

1. Nämn en favoritförfattare med för- eller efternamn på I.
Eva Ibbotson. Minns när jag var liten och sträckläste Resan till River SeaKazans stjärna tyckte jag också mycket om.

2. Berätta om ett kulturellt verk som innehåller ett I och som är skapat och/eller har en kvinna i huvudrollen.Böckerna om Lina i Horsabol av Anna Lorentz. Jag har bloggat om dem härhär och här.

3. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på I som du beundrar. Det kan vara en känd eller okänd kvinna, död eller levande inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar.
Laura Ingalls Wilder. Tänker mest den Laura som skildras i tv-serien Little House on the Prairie än den Laura som porträtteras i böckerna eller den verkliga Laura, de skiljer sig väldigt mycket. För hennes envishet, bestämdhet, livsglädje och inte minst, för hennes passion för böcker och lärande.

4. Vilken kvinna med för- eller efternamn på I är du nyfiken på, men ännu inte upptäckt?
Pass.

J

1. Nämn en favoritförfattare med för- eller efternamn på J.
Tove Jansson. Fast jag gillar bara hennes barnböcker (särskilt Knyttet! och Filifjonkan!), de vuxenböcker som har börjat läsa tyckte jag inte alls om och läste inte färdigt.

2. Det finns ju annan kultur än böcker. Vilken kvinna med för eller efternamn på J vill du lyfta fram som är kulturell men inte just författare?
Jennifer Lawrence är ju en fantastisk skådespelare.

3. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på J som du beundrar. Det kan vara en känd eller okänd kvinna, död eller levande inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar.
Pass. Jag har tydligen väldigt svårt att komma på kvinnor som jag beundrar…

4. Vilken kvinna med för- eller efternamn på J är du nyfiken på, men ännu inte upptäckt?
Julie Powell som har skrivit Julie and Julia.

K

1. Nämn en favoritförfattare med för- eller efternamn på K.
Inger Kullenberg. Tycker bäst om böckerna om Magdalena på Stjärneholm.

2. Det finns ju annan kultur än böcker. Vilken kvinna med för- eller efternamn på K vill du lyfta fram som är kulturell men inte just författare?
Karren Grassle. Hon spelar Caroline Ingalls i Little House on the Prairie.

3. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på K som du beundrar. Det kan vara en känd eller okänd kvinna, död eller levande inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar.
Drottning Kristina. Modigt att gå sin egen väg och följa sitt hjärta, under den tid hon levde.

4. Vilken kvinna med för- eller efternamn på K är du nyfiken på, men ännu inte upptäckt?
Karin Boye. Jag har bara läst två av hennes dikter, Ja visst gör det ont och Den största dagen (vet inte om dikten heter så, men den börjar i alla fall med de orden.)

Kommentera

