Kvinnoalfabetet bokstaven E

Jag ligger verkligen efter i Enligt Os kvinnoalfabet. Jaja, jag ger inte upp än i alla fall!

1. Vem är din favoritförfattare med för- eller efternamn på E?
Ethel Turner. Böckerna om de sju syskonen i Villervallan är så himla bra. Lyckoäpplet är också himla bra. Jag minns att när jag var liten så fick min cykel heta Flibbitigibbet (osäker på stavningen) efter hunden i boken.

2. Vilken författare med för- eller efternamn på E tycker du får på tok för lite uppmärksamhet?
Elsie Johansson. Hon är en otroligt bra författare. Tycker bäst om trilogin om Nancy.

3. Det finns ju annan kultur än böcker. Vilken kvinna med för- eller efternamn på E vill du lyfta fram som kulturell, men inte just författare?
Elsa Olenius. Hon är visserligen författare också men jag vill lyfta fram henne som en viljestark och driven kvinna som under 40-talet startade en amatörteaterverksamhet för barn och ungdomar. Dessutom satt hon med i jurygruppen för tävlingen där Astrid Lindgren kom på andra plats med Britt-Mari lättar sitt hjärta.

4. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på E som du beundrar. Det kan vara en känd eller okänd kvinna, död eller levande, inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar.
Erica Palmcrantz. Hon bloggar på http://www.rawfoodbyerica.se och har skrivit ett tiotal böcker om raw food. Finner alltid massvis med inspiration när jag bläddrar i hennes böcker och scrollar igenom hennes blogg och instagramflöde.

Kommentera

