En ö i havet

En ö i havet – Annika Thor

Jag vet inte om det är tredje eller fjärde gången jag läser den här boken. Den är fortfarande lika bra!

Det är år 1939 och systrarna Steffi och Nelli skickas av sina föräldrar i Wien till Sverige. Steffi är tolv år och Nelli är åtta år. De vet ingenting om stället de ska till, men Steffi fantiserar och berättar för Nelli om varma, soliga stränder med palmer.

Det blir inte så. Istället kommer de till en ö i Göteborgs skärgård. Där finns det bara hav och sten och sjöbodar. Trots att systrarna har blivit lovade att få bo hos samma familj hamnar de ändå i olika familjer. Fast de får i alla fall träffas varje dag. Nellis tant är en mycket mild och snäll person som får Nelli att känna sig välkommen nästan direkt medan Steffis tant är sträng och allvarsam.

Varje gång som jag har läst den här boken har jag blivit väldigt berörd av den, jag har gråtit och lidit med Steffi, och varit arg på alla som har försatt Steffi (och alla andra flyktingbarn också såklart) i en sån här situation. Men… jag har inte blivit så berörd som jag blev den här gången. Med tanke på flyktingkrisen som pågår just nu ligger den, för mig så välkända berättelsen, plötsligt mycket närmare mig. Tidigare har berättelsen utspelats på 40-talet. Men det gör den inte längre. Den utspelas här och nu.

Betyg: 11/10 bokstaplar

Bildresultat för en ö i havet                                       Mylaine Hedreul som spelar Steffi i tv-serien

Andra böcker i serien:
2. Näckrosdammen
3. Havets djup
4. Öppet hav

2 thoughts on “En ö i havet

  1. Hej Jana!
    Vi är fortfarande med i samma bokcirkel och jag ville bara skriva att jag har fått ny adress – Höstgatan 7, 274 31 Skurup. – Så du inte fortsätter sicka de sista tre böckerna till min gammla adress. 🙂

    Jag håller med dig, denna serien är bra. Både som bok och film 😀

    Ha en trevlig dag!

    Gilla

Kommentera

