Aspergirls

Aspergirls – Empowering Females with Asperger Syndrome av Rudy Simone

Den här boken handlar om kvinnor med aspergers syndrom och deras erfarenheter. Rudy Simone (som själv har asperger, eller högfungerande autism som det heter nuförtiden) växlar mellan att berätta små korta episoder från sitt eget liv, låta andra asperkvinnor dela mig sig av sina erfarenheter och upplevelser.

Jag gillar verkligen kapitelindelningen och strukturen på boken. Varje kapitel har ett huvudämne, till exempel skolan, kompisar, familj, tvångstankar och stim, högre utbildning, arbetsliv, relationer, bilda familj och ja, allt sånt som hör livet till och som ofta är svårt och jobbigt för personer med asperger.

Jag har själv asperger och känner igen mig jättemycket i många av berättelserna. Vissa stycken hade mycket väl kunnat vara tagna direkt ur min dagbok. Den känslan alltså, när någon sätter ord på precis det man känner men själv inte riktigt lyckats formulera.

Boken lever verkligen upp till sin titel då den har empowermentat mig jättemycket. Jag har tagit till många av alla råd och strategier som finns i boken.

Betyg: 10 bokstaplar av 10 möjliga.

Kommentera

