Killar, kompisar och nya nojor

Killar, kompisar och nya nojor – Cathy Hopkins

När Izzie upptäcker att hennes jeans börjar bli för små drabbas hon plötsligt av kroppspanik. Hon inser att hon är tjock och måste gå ner i vikt och bli smal omedelbart.

Så Izzie börjar med att minska på sina matportioner, hoppar över ett och annat mål och så en kväll står hon i köket med handen i kakburken. Och så håller hon på ett tag. Och självhatet växer sig starkare.

Kompisarna Nesta, TJ och Lucy blir oroliga för Izzie och försöker få henne på bättre tankar vilket inte är det lättaste.

Jag lånade hem den här boken mest av nostalgiskäl. Läste flera av de här böckerna för sisådär 8-9 år sedan. Så när jag såg den här boken på biblo blev jag nostalgisk och bestämde att den fick följa med mig hem.

En sak jag gillar med den här serien är att det är olika huvudperson i varje bok. Det handlar om ett kompisgäng på fyra personer som turas om att vara berättarjaget i de olika böckerna.

Under läsningens gång kände jag att det var på gränsen till för mycket moralpredikning angående vikthets och avhållsamhet, men jag kom fram till att det inte var för mycket moral utan precis på gränsen. Men sen… under sista fjärdedelen av boken blev det ännu värre moralkakor, och det blev absolut för mycket. Trist på en annars väldigt bra bok.

Betyg: 6 bokstaplar av 10 möjliga.

Kommentera

