All I Know Now

All I Know Now – Wonderings and Reflections on Growing Up Gracefully – av youtubern Carrie Hope Fletcher

Den här boken är 22-åriga Carries debut och den handlar om, precis som undertiteln säger, om att växa upp, den jobbiga och fantastiska tonårstiden. Boken är indelad i åtta akter (som teaterpjäser är) och tar upp allt från kompisar, grupptryck, kärlek, internetsfären, skolan, framtidsplaner med mera. Råden varvas med små anekdoter om Carries egna upplevelser.

Jag är lite kluven till den här boken, vet inte riktigt vad jag tycker om den. Hm…

Det jag gillar med boken är:

+ Råden om internetanvändning och sociala medier. Hur man ska tänka kring sina olika sociala medier, om man enbart använder sig av det privat eller om man vill bygga upp sitt varumärke. Även en del modern vett och etikett som jag tyckte var väldigt bra.

+ Illustrationerna! De är så fina, och jag tycker att de var precis lagom många också. Ofta är det så att det antingen är alldeles för få illustrationer, eller så är det så många att man tröttnar på bilderna.

+ Att tipsen och råden varvas med personliga upplevelser ur Carries liv och att hon tar upp olika exempel.

Det jag inte gillar med boken är:
– Den är FÖR positiv. Jag är så jäkla trött på alla som är så himla positiva hela tiden och att man är sin egen lyckas smed. Jag tror inte alls att det är bra för ungdomar att få det budskapet. Det blir liksom så att mår man dåligt – då är det för att man själv inte lyckas skapa sin lycka, det vill säga: du är misslyckad. Samtidigt förstår jag ju att Carrie, och andra profiler inte vill outa sig och sitt liv alltför mycket, och det måste man ju respektera.

– Det här med utseendekomplex. I kapitlet (som också finns på youtube) ”Healthy and happy” snackar Carrie om att ha en sund inställning till mat, att man ska äta precis det man känner för att stoppa i sig. Och det håller jag med om! Men jag tycker att det blir kontraproduktivt att en normalviktig person förespråkar det.

– Jag tycker att Carrie är rätt kass på att skriva. Hon skriver alldeles för långa meningar och trasslar in sig i långa utläggningar för att förklara exakt vad hon menar. Jag kan tänka mig att hon har skrivit dessa långa förklaringar för att inte riskera att bli missförstådd.

– Kapitlet ”The Birds and the Bees”… och allt snack om att inte ha så bråttom med att sexdebutera. Att man ska vänta tills man träffar rätt person och att det ska vara så himla speciellt. Jag håller verkligen inte med om det, det behöver inte vara något speciellt alls första gången.

– För mycket referenser till tv-serier och böcker. Alltså, jag älskar referenser, men i den här boken blev det alldeles för mycket. Det var väldigt många referenser som var skrivna på så sätt att man förstår att det är en referens även om man inte känner till den. Det är lite störande.

Sammanfattningsvis:
Trots alla dessa minus så  överträffade boken mina förväntningar. Jag ger boken 5 bokstaplar av 10 möjliga.

Kommentera

