Astrid Lindgren

Jag har haft en riktig Astrid Lindgren-sommar. Jag har lyssnat på flera av hennes böcker, sett filmerna och varit på Astrid Lindgrens värld inte mindre än två gånger.

De böcker jag har lyssnat på är:
Madicken
Madicken och Junibackens Pims
Bröderna Lejonhjärta
Ronja Rövardotter
Alla vi barn i Bullerbyn
Mer om oss barn i Bullerbyn
Bara roligt i Bullerbyn

Och de filmer och tv-serier jag har sett är:
Pippi Långstrump (tv-serien)
Madicken på Junibacken 
(tv-serien som finns på SVT:s Öppet arkiv. den innehåller dessutom flera scener som har klippts bort ur filmen).
Du är inte klok, Madicken
Bröderna Lejonhjärta
Ronja Rövardotter
Alla vi barn i Bullerbyn
Mer om oss barn i Bullerbyn
Emil i Lönneberga

Tänk att man ibland upptäcker nya saker när man läser samma bok för typ femte gången. Den här gången var det i början av Madicken och Junibackens Pims som jag upptäckte en sak som jag verkligen inte fattade när jag var liten. En morgon, i början av boken, mår mamman dåligt och orkar knappt gå upp ur sängen. Alva säger nåt i stil med ”åh, nog vet direktören att det kan vara lite vämjeligt på mornarna” till pappan, och när pappan frågar mamman om hon är sur får han ”nej då, jag mår bara lite illa, och det har minsann du varit med och ställt till med” till svar. Jag har aldrig fattat att det redan i början av boken avslöjas att mamman är gravid!

Och så älskar jag scenen när Madicken och Lisabet får reda på att ett syskon är i antågande. Madicken, Lisabet och pappan sitter på verandan och pratar och så tar pappan upp en liten mössa som mamman håller på att virka. Och när pappan sagt att det är till deras lilla syskon blir Madicken och Lisabet jätteglada och Lisabet säger: ”Kom så springer vi upp och talar om det för mamma så blir hon säkert glad igen!” varpå Madicken svarar: ”Dummer, det är klart att hon vet det, annars skulle hon väl inte virka mössan förstår du väl”. Logiken är slående…

Och som jag älskar Astrid Lindgrens värld alltså! Det är verkligen stället där sagor blir till verklighet. Teater teater teater. Roligast är allsången med Prussiluskan, Kling och Klang. Det finns jättemycket klipp från ALV på youtube, kolla in det vetja! 😉

20150721_132738
Världens starkaste tjej
 20150721_145212Alva på bal

One thought on “Astrid Lindgren

Kommentera

