3 x minirecensioner – om ett julspöke, divergent och kärlek

A Christmas Carol – Charles Dickens

Den här klassikern från 1843 (som skrevs för att betala av en skuld, visste ni det?), tyckte jag inte särskilt mycket om. Jag blev lite besviken, då de omdömen jag har läst om boken innehöll orden ”mysig” och ”julspänning”, och sånt brukar jag gilla. Men inte den här gången tråkigt nog.

Divergent – Veronica Roth

Jag var länge tveksam om jag skulle läsa den här boken eller inte. Dels för att jag har blivit lite trött på dystopier och dels för att jag tyckte att den verkade så himla lik Hungerspelen. Men eftersom den ändå har fått väldigt bra omdömen så bestämde jag mig för att ge den en chans. Och jag gillade den inte särskilt mycket… Tycker att den är rätt tråkig, och rörig. Fast att jag tycker att den är rörig kan bero på att jag lyssnade på den som ljudbok då jag har mycket svårare för att koncentrera mig på att lyssna på böckerna än att läsa dem.

Så nu funderar jag på om jag ska läsa uppföljarna…? Vad tycker ni, blir det bättre? Om jag ska läsa dem så lär det inte bli som ljudbok i alla fall.


Vampire Academy #2: Frostbite – Richelle Mead

Det är dags för Rose att göra ett test för att se hur pass lämplig hon är för att bli beskyddare. Testet ska göras en bra bit från skolområdet och Rose ser fram emot det väldigt mycket eftersom Dimitri ska åka med henne. Väl framme förstår de att något är väldigt fel i det ensliga stället. Alla skolelever och deras familjer evakueras därför till ett lyxhotell i en skidort där de ska tillbringa julen. Ja, sen blir det det vanliga kärleksdramat och det tycker jag inte att det var något särskilt med.

Handlingen är emellanåt lite, lite tråkig. Däremot gillar jag karaktärerna väldigt mycket, särskilt Rose. En helt okej bok tycker jag, till och med den bästa vampyrboken jag har läst (fast jag har i och för sig inte läst så många vampyrböcker så det är väl inte ett jättebra betyg på boken kanske.)

Kommentera

