Little Town in the Ozarks

The Rose Years #5: Little Town in the Ozarks – Roger Lea MacBride

På grund av hårda tider har Rose’s familje för en tid lämnat sitt älskade hem Rocky Ridge Farm och flyttat in till stan. Rose har alltid bott på landet och hon har svårt att vänja sig vid stadslivet. Det är så mycket människor överallt, och så mycket ljud.

Jag har två favoritkapitel i den här boken: ”Mrs Rippee’s Library”, titeln på det kapitlet förklarar väl? Jag gillar att läsa om personer som gillar att läsa helt enkelt. Rose går in till granntanten och snackar böcker!

Mitt andra favoritkapitel är ”The Debate”. En kväll hålls det en debatt i staden. Laura, Rose’s mamma, blir, något oväntat, tillfrågad om hon vill debattera om vilka som har haft det värst, indianerna eller afroamerikanerna. Jag tyckte att det var jätteintressant att läsa den debatten. Laura var en duktig debattör som argumenterade för att indianerna hade haft det mycket värre än afroamerikanerna. Jag tycker dock att det är ett väldigt märkligt ämne för en debatt, alltså, det går väl inte riktigt att hålla på och jämföra debattera om vilka som har haft det värst? Och att det är vita människor som gör det… inget tolkningsföreträde där inte. Men så utspelas ju det här på 1800-talet också.

Sammanfattningsvis så kan jag säga att jag gillar den här boken lika mycket som de tidigare, och jag ser verkligen fram emot att läsa de resterande tre böckerna i serien. Det är alltid kul att få följa en karaktärs uppväxt, i den här serien är Rose sex år i första boken och jag tror att man får följa henne en liten bit in i vuxenlivet också.

Kommentera

